KAYI ELVEDA KİTAP YORUMLARIM



Sultan Vahideddin dönemi, Osmanlı Tarihi'nde merak ettiğim dönemlerdendir.Okulda çok fazla üstünde durularak anlatıldığını hatırlamıyorum bu dönemin.Yani bu dönem hakkında bilgim neredeyse sıfırdı.Ama zamanla tarihe ilgim artınca dönem dönem Osmanlı Tarihi'ni de okuyarak öğrenmeye başladım.Sultan Abdülhamid Han dönemini birçok kitaptan okudum ve tarih programlarından da baya bilgi edindim.Ama Osmanlı'nın son dönemlerinde merak ettiğim bir diğer padişah Sultan Vahdeddin'di.Bir programda Murat Bardakçı'nın anlatımıyla dinlemiştim ve çok merak etmiştim.




Osmanlı Tarihi'ni anlatan Ahmet Şimşirgil'in bu Kayı serisini sıkça görüyordum.Osmanlı Tarihi'nin önemli dönemlerini konu alan 11 kitap var seri içerisinde.Çok güzel bir seri ama alıp mutlaka okumalıyım dediğim bir kitap olmamıştı içlerinde ta ki en son kitabı Kayı Elveda çıkana kadar.Kapakta Sultan Vahideddin'i görünce 'Tamam aradığım kitap bu olmalı' dedim ve kitapçıda az biraz inceledim.Bu dönem hakkında çokça şey öğreneceğimi anlayınca da almaya karar verdim.Bu arada bu kitap serinin son kitabı olarak geçiyor.

Kitabı ben baştan sona Sultan Vahideddin'i anlatıyor,kişisel özelliklerinden,hatıralarından bahsediyor zannetmiştim ama kitap daha çok Osmanlı'nın son dönemini,Sultan Abdülhamid Han sonrasını anlatıyor.O dönemden başlamış ve Sultan Reşad ve Sultan Vahideddin olarak iki kısma ayrılarak anlatılmış.O dönemlere ait çok fazla siyasi ve tarihi bilgi içeren bir kitap.Yazarın da düşüncelerine rastlıyoruz ama daha çok bilgi verilerek oluşturulmuş bir kitap.Sultan Reşad'ın çok yumuşak huylu ve iyi bir karakteri olduğundan da bahsediliyor ama kitapta daha çok vurgulanan kısım Sultan Vahideddin'in vatan severliği.Ülkeyi bir kaosun içindeyken devralması, kurtarmak pahasına kendinden vazgeçmesi, ülkesini o karışık dönemlerde nasıl ayakta tutmaya çalıştığı anlatılmış.Ayrıca
sürgünü ve sürgündeki anılarına da yer verilmiş.

Kitapta anlatılan dönemlerde yaşanan önemli savaşlar detaylarıyla anlatılmış.Sarıkamış olayı, Çanakkale Savaşı, Kurtuluş Savaşları'ndan detaylı bahsedilmiş.Özellikle Sarıkamış'a genişçe yer verilmiş.Okurken gerçekten çok duygulanıyorsunuz.Mondros Mütarekesi,Sevr anlaşmalarını da kitapta bulabilirsiniz.


Bu kitabı İlber Ortaylı'nın kitaplarına göre daha rahat okudum ve daha kolay anladım çoğu şeyi.İlber Ortaylı'nın kitaplarını tarihte biraz daha derinleştikten sonra okusam daha iyi olurmuş.Ahmet Şimşirgil'in yazım tarzı benim için daha anlaşılır ve akıcı geldi.Tarih ve siyaset seviyorsanız bu türlerde güzel bir kitap.Ancak ön yargı olmadan okunmalı.O dönemlere merakınız daha ağır basıyorsa ve bir şeyler öğrenmek için okuyorsanız kitabı sevebilirsiniz.Ama düşünceleriniz ağır basıyorsa kitaptan uzaklaşa da bilirsiniz.Benim o tarz bir düşüncem olmadı.Merak ettiğim dönem daha ağır bastı ve az bilgi sahibi olduğum çoğu şeyi detaylı öğrendim.Severek okudum.Özellikle savaşlar ve anlaşmalar hakkında baya bilgi edindim.Padişah ve dönemi hakkında da bolca bilgi sahibi oldum.



Kitaptan alıntılar;

-Meşhed-i Hüdavendigar Türklüğün,İslamlığın ve ikisini mezceden Osmanlılığın simgesi olarak görülüyordu.Meşhed,Avrupa'ya düzenlenen seferler sırasında Osmanlı ordusunun uğramadan geçmediği bir ziyaretgah halini almıştı.

-Dünyanın kargaşası dört şeye oldu bina
Ben yiyeyim sen yeme ben iyiyim sen fena

-Vahideddin Han ; "Facialara ve olaylara kalkan olamadım ise de paratoner vazifesi gördüm.Bütün musibetleri üzerime çektim.Kendimi feda ederek vatanı kurtarmaya çalıştım."




Yorum Gönder

6 Yorumlar

  1. Tarihi kitapları çok az okuduğumu fark ettim. Bu duruma el atmam lazım :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarihi kitap okumak bilgi açısından çok şey katıyor😊

      Sil
  2. Tarih kokan kitaplar çok hoş değil mi 😊

    YanıtlaSil
  3. Bir dönem, Osmanlı tarihi okumaya başlamıştım hangi ara okumayı bıraktığımı bile hatırlamıyorum.😂 Not edildi. Yazarın kitaplarına göz atacağım. Keyifli okumalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında tarih kitaplarını seven biri olarak baştan sona dönemleri okumam gerek benim de😑Umarım beğenirsin😊

      Sil