YERALTINDAN NOTLAR | DOSTOYEVSKI KİTAP KONUSU🖋

 


Rus Edebiyatı'nı merak ettiğim ve okuduğum dönemlerde Dostoyevski'nin eserlerini ayrı bir keyifle okuyordum.Yazarın kalemini, anlatısını çok beğeniyorum.Özellikle gözlem ve eleştiri içeren kitaplarını ayrı bir seviyorum.Sanki karakterlerin duygularını birebir okuyucuya yansıtıyor gibi, oldukça gerçekçi bir anlatımı var.Bu dönemde birçok eserini okumuşumdur.Uzun romanlarını ve kısa klasiklerini şunu çok seviyorum diye ayıramayacağım ama kısa klasikler başucu kitabı olarak iyi oluyor.Okumuş olduğum kısa eserlerinden Yeraltından Notlar'dan bahsedeceğim bu yazımda sizlere.


Kitap, kurgusal bir yazar ve onun eleştirilerini anlatıyor.Yaşadığı hayat, çevresi, sürekli devam eden rutin, düzen, insanların süregelen kalıplaşmış karakterleri ve kendi düşünceleri arasındaki uçurum git gide açılmaya başlayınca kendini bir nevi kendi yeraltına kapatır.Burada bu düşüncelerini ve hayata, düzene, insanlığa karşı eleştirilerini not almaya başlar.Başlarda yazarın kendini ve kendi hayatını eleştirdiğini görüyoruz.Hatta kendini, herkesin olması gerektiği kişi olmadığı, herkesin ayak uydurmak zorunda olduğu hayatı yaşamak istemediği için bencil ve tembel biri olarak niteler.Kendisi için sadece kendinin, kendi düşüncelerinin ve rahatının önemli olduğunu savunur.Notlar ilerledikçe insandan, insanın duygusal yapısından, arzuları için savaşmasından, yaşadıklarının sonucunun ona iyi mi yoksa kötü mü geldiğinden ve bu seçimin doğurduğu sonuçların yine insanın suçu olduğundan bahseder.Kitabın büyük bir kısmı genellikle insan karakteri analizi ve eleştirisinden oluşuyor.Bunlardan bahsederken aynı zamanda anlaşılmadığını da düşünüyor kurgusal yazarımız ama okuyucuya çok güzel bir dille aktarıldığı için bence oldukça anlaşılır fikirlerden oluşuyor.Bu eser de diğer Dostoyevski eserleri gibi başarılı.


Kitaptan alıntılar;

-Kendisini aşağılamaktan hoşlanan bir insanın kendi özüne saygısı kalır mı?

-Bu aralar benim canımı sıkan bir sorun daha ortaya çıktı.Ne ben herhangi bir kişiye benziyordum ne de herhangi biri bana."Ben tek başımaydım, onlarsa hep birlikteydiler..." diye düşünmekten kendimi alamıyordum.

-O zaman bile ruhumda bir yeraltı vardı.

-Huzura kavuşmayı, yeraltımla başbaşa kalmayı istiyordum.Alışamadığım gerçek yaşam, soluğumu kesecek ölçüde bunaltıyordu beni.


Yayınevi: Kumsaati Yayınları

Tür: Roman, Felsefi Kurgu

Sayfa Sayısı: 117

Bu yazı reklam değildir.

Yorum Gönder

8 Yorumlar

  1. Benim de sevdiğim kitaplardandı. Yazarın anlatımı güzel. :)

    YanıtlaSil
  2. ne kitap ama yaa :) oğuz atay ın korkuyu beklerken ine benziyo bu kitap :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem de ne:)Oğuz Atay eserlerini okumadım ama merak ettiğim bir yazar.Bir ara bakacağım eserlerine.

      Sil
  3. Hep gördüğüm ama bir türlü okumadığım kitap:) Bu ara zor kitap okuyorum sıcaklardan:(

    YanıtlaSil
  4. oğuz atay korkuyu beklerken e benzettiğim bu kitap bu yazarın en iyi romanı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben en iyisi hangisi seçemiyorum:)Okuduklarımı genel olarak çok beğeniyorum:)

      Sil