GENÇ WERTHER'İN ACILARI-GOETHE | KİTAP KONUSU VE YORUMLARIM🖊

 


Goethe'nin daha önce Faust eserini okumuştum ve ilerleyen zamanlarda hem yazarı hem de eserlerini merak ettim.Kitap okuma alışkanlığıma geri döndüğümde birçok eser ve yazar merak ettiklerim arasındaydı.Goethe'nin kitaplarındaki alıntılara sıkça rastlıyordum.Bu, eserlerine olan merakımı artırdı ama Sherlock serisini okurken yine Goethe'den bir alıntı okuduğumda artık eserleri arasında merak ettiklerimi okumanın zamanının geldiğini düşündüm.Bu eserlerden biri de Genç Werther'in Acıları'ydı.Kitabı okudum, bu yazımda kitabın konusu ve kendi yorumlarımdan bahsedeceğim.



Konusu:

Kitap, Werther'in arkadaşı Wilhem'e yazdığı mektuplardan oluşuyor.Werther yaşadığı yerde, genç ve sevgi dolu bir genç kız olan Lotte ile tanışır.Werther'i, Lotte'yle tanıştırırlarken onun nişanlısı olduğu hakkında uyarırlar.Werther tanışmadan önce, Lotte'yi bu kadar seveceğine dair ihtimal vermediğinden bu duruma gülüp geçer.Ama Lotte'yle tanıştıktan sonra duyguları değişir.Lotte adeta Werther'in sevgi dolu yüreğinin dışa vurmuş hali ve ruh eşi gibidir.Onunla geçirdiği her an ona mutluluk vermektedir.Ama Lotte'nin nişanlısının olduğu gerçeği ilk andan beri Werther'in bu mutluluğuna gölge düşürmekte ve Werther için bu mutluluğu acıya çevirmektedir.Çünkü Lotte, Werther'i bir sevgiliden ziyade bir yakını olarak görür ve nişanlısı Albert'ı çok sevmektedir.Werther'in duyguları açığa çıkmadan Lotte, Albert ve Werther çok iyi zamanlar geçirir.Ama Werther'in acıları dayanılmaz hale gelince kendini Lotte'den uzaklaştırmak için orayı terk etmeye karar verir.Lotte'nin yakınında da olsa uzağında da olsa bu acı Werther'i günden güne tüketir.Lotte'nin Albert'a olan duygularından dolayı onun incinmesini istemez ve orayı terk eder.


Yorumlarım;

Kitabı konusuna bakmadan okudum.Genç Werther'in Acıları ismini okuduğumda açıkçası daha farklı bir konu.Aşktan ziyade daha ağır yaşam öyküsüne bağlı, farklı acılar anlatılıyor diye düşündüm.Eserlerin çoğunluğunun aksine farklı bir konu işlenmiştir diye düşünmüştüm.Önsöz'de biraz içeriğinden bahsediliyor.Bu hikayeyi bir aşk romanı olarak, yeni bir doğa yaşantısının yansıması olarak yada yaşanmış olayların yansıması olarak okuma şeklinde değerlendirmiş.Yine de Werther'in aşk acısının dışında farklı konularda işlenmiş.Bazı yerlerde yaşamın ve duyguların zorluğunu hissettiriyor okuyucuya.Yaşama dair yaşanan duygusal acılardan da söz edilmiş.Bu aşk romanının içerisine yaşamdan acılar da serpiştirilmiş.Werther'in Lotte'ye olan sevgisinde olduğu gibi yaşama dair tüm hassaslığı da işlenmiş.Hatta ben hikayeden, Werther'in hassas düşünce yapısını Lotte olayının tetiklediğini çıkardım.Döneminde baya okunmuş ve etkilenen okurlar olmuş.Ben o kadar hissedemedim açıkçası.Büyük ihtimalle aşk romanı havasında olduğundan olabilir.Bir de kitabın türüne bakalım.Mektup şeklinde yazılmış.Olaylar birbirinden bağımsız değil aksine sırayla anlatılmış.Dili anlaşılırdı.


Kitaptan alıntılar;

"İmgeleriyle geçmişteki kaderin anılarını çağrıştırmak uğruna bu denli çaba gösterecekleri yerde, kayıtsız bir şimdiye katlansalardı, çektikleri acı daha az olurdu"

"İnsanların birbirine zehredemeyecekleri hiçbir şey yok; ne sağlık ne itibar ne sevinç ne de tatil!Böyle yapmalarının nedeni daha çok şımarıklık, anlayışsızlık ve dar kafalılıktan ileri gelse de, insanlar buna iyi niyet adını takmışlar."


Yorum Gönder

2 Yorumlar

  1. okudum, etkileyici tabii, lotte de unutulmaz yani :) evet ya okuyup intihar edenler olmuş :) kitaplar eskiden daha etkili idi herhalde tabisi tv net filan yokken :)

    YanıtlaSil