1980-1990'LI YILLARDAN KALMA YEMEK TARİFİ KİTABINDAN TARİF DENİYORUM👩‍🍳

 


Yemek yapmak, en sevdiğim şeylerden biridir.Kültürümüze ait, günlük türde yada pratik yemeklerin yanında farklı, dünya mutfağına ait yemekleri denemeyi de çok seviyorum.Bazen yemeğin bütününde kullanılacak malzemelerin yapımını kendim yapmak için zorlayarak yemekleri sıfırdan yapmaya bile çalıştığım oluyor:) Mutfakta vakit geçirmeyi sevenlerdenim yani:) Bunun dışında biliyorsunuz ki kitap okumayı da seviyorum.Bir ara sahaf kitaplarına merak sarmıştım.Eski kitapları, kitapların o eski sayfalarına dokunmayı, bu tarz kitaplar okumayı çok seviyordum.Mutfakta annemin tariflerinin bulunduğu bir çekmece vardı.Burada eskiden beri hoşuna giden tarifleri, tarif kitaplarını saklar.Aklıma benim bu iki hobimi birleştirerek bir yazı hazırlamak geldi.Annemin 80'li 90'lı yıllardan kalma bu tarif kitaplarını incelemek ve buradan bir tarif yapmak.Kitapları incelemesi de yemek denemesi de keyifliydi.Şimdi bunları size anlatacağım.


Aslına bakarsanız çok da nostalji hayranı bir insan değilim.Bu sahaf tutkum da kısa sürdü.Ama hoş bir yazı çıkacağını umarak bu işe giriştim.Öncelikle bu kitaplar arasından mümkün olan en eskileri bulmaya çalıştım.Tahminim bir tanesi 80'li bir diğeri de 90'lı yıllardan kalma.1980'lerden kalma olanın bazı kısımları eksikti ama kitabın çoğu duruyordu.Aklınıza gelebilecek her türlü temel, günlük yemeğin tarifinin dışında farklı tarifler de bulunuyor.1990'lara ait olan yemek kitabı ise Ramazan için hazırlanmış özel bir seri.Sahur için tarifler verilmiş.Aslına bakarsanız bu tariflerin çoğu sahur için bana göre ağır ama o dönem yeniyormuş herhalde:) Bir de bu kitap bir yağ markasının reklamını yaptığından yemeklerin çoğunda katı yağ kullanılması tavsiye edilmiş.

Kitaplardaki tariflere genel olarak baktığımda yemeklerin çoğu tanıdık geldi.Tarif başlıkları şimdi yaptığımız çoğu yemekle aynı.Hatta bu yemekler basit gibi durduğundan içlerinden tarif seçmem çok zor oldu.Fakat yapılış şekilleri çok farklı geldi bana.Aynı yemeklerin şimdiki yapılışları oldukça pratikken o dönemde yapılış tarzları bana zormuş gibi göründü.Ayrıca malzeme listelerindeki bazı ürünlerin isimleri de bir garip geldi:) Mesela o dönemde makarnaların numaraları varmış.Malzeme listesinde şu numaralı makarna diye geçiyordu:) Yada kulaklı pirinç, ne demek olduğunu çözemedim:) Bunun dışında o dönemde sık kullanılan ama bana çok aşina olmayan birkaç malzeme daha gördüm bu listelerde.


Bu defterlerin içindeki tariflerden daha önce denemediğim bir tarif seçmek istedim yapıp paylaşmak için.Bu da Patlıcanlı Pilav oldu.Zaten merak ettiğim bir tarifti.Eski versiyonunu denemiş olurum dedim:) Kitapların içindeki tariflerden de en farklı duran bu tarif olduğundan bunu seçtim.Malzemeleri ve yapılışını kitaptakine göre yazacağım ama yanlarına kendim yaparken ne kullandım nasıl bir teknik kullandım onları da ekleyeceğim.

Patlıcanlı Pilav

Malzemeler:

-500 gram (kulaklı) pirinç / 2 su bardağı baldo pirinç kullandım

-1 adet soğan

-200 gram tereyağı / 1,5 yemek kaşığı tereyağı kullandım

-3,5 bardak su / Göz kararı su ekledim

-2 çorba kaşığı fıstık (büyük ihtimalle dolmalık) / Eklemedim

-2 çorba kaşığı kuş üzümü / Eklemedim

-2 adet patlıcan / 1 adet kullandım

-Tuz

-Karabiber


Yapılışı:

-Patlıcanlar soyulur, küçük yuvarlak dilimlere kesilir.Tuzlu suda bırakılır, süzülür, yağda kızartılır.Tabağa alınır. / Ben patlıcanları küçük küp küp şekilde doğradım ve ayçiçek yağında kızarttım.

-Sıcak tuzlu suda 20 dakika bırakılmış pirinç, suyu süzülerek çıkarılır.Bir tencerede, kalan yağda bir adet rendelenmiş soğan, pirinç ile hafif kavrulur, tuz, biber, fıstık, üzüm ilave edilir. / Ben soğanları rendelemek yerine, küçük küçük doğradım.Ayrı bir tencerede, tereyağında kavurdum.Sonra üzerine pirinç, tuz ve karabiber ekleyip kavurdum.

-3,5 su bardak su konur pişirilir.Pirinç suyunu çekmek üzere iken kızartılmış patlıcanlar ilave edilir, sıcak olarak servis yapılır. / Suyu göz kararı ekledim.Patlıcanları da pişmesine yakın pilava ekleyip karıştırdım.


Tarifi biraz değiştirerek yapmış olsam da inanılmaz güzel oldu.Yaptığım gibi de bitti zaten:) Çok lezzetliydi, sık sık yaparım büyük ihtimalle.

Bu kitapları incelemek, tariflerdeki farklılıkları keşfetmek ve tarif denemek benim için keyifliydi.Ama kesinlikle bu dönemin pratikliğini tercih ederim:) Umarım okurken siz de keyif almışsınızdır:) Eğer tarifi denerseniz şimdiden afiyet olsun:) Düşüncelerinizi benimle paylaşmayı unutmayın.

Bu yazı reklam değildir.

Yorum Gönder

4 Yorumlar

  1. Harika, youtube da 1930-40 yıllarına ait yemek kitap tarifleri yapan bir hesabı pandemi de takip ediyordum. Dönem yemekleri yapmak harika cidden elinize sağlık....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginç oluyor gerçekten ama eski teknikler bana biraz zor geldi:) Teşekkür ederim:)

      Sil
  2. patlıcanlı pilav mıııı güzel bişi olmalı musakka severim bu da güzeldir :)

    YanıtlaSil